Pääsykoe on parempi

Nuoren lukiossa ja ylioppilastutkinnossa saavuttamat arvosanat eivät ole sopiva ja riittävä tapa valita opiskelijoita yliopistoihin, koska ne mittaavat hänen senhetkistä osaamistaan lukion oppiaineissa.

Yliopisto-opinnoissa opiskeltavien asioiden ja lukion yleissivistävien aineiden välillä on sovittamaton ristiriita. Mitkä ovatkaan ne oppiaineet, joissa yo-tutkinnossa pitäisi menestyä, ollaakseen vaikkapa hyvä teollinen muotoilija.

Lukiotodistuksen ja yo-tutkinnon arvosanoilla pitäisi olla ikuinen ja lukumäärältään rajoittamaton uusimisoikeus, jotta ne mittaisivat tämänhetkistä osaamista. Voihan olla vaikkapa, että nuori on hakeutumassa yliopistoon työllisyydeltään pettymykseksi osoittautuneen AMK-putken jälkeen. Vuosi tai pari motivoitunutta opiskelua tekee osaamiseen suuren muutoksen. A:n ylioppilaasta voi tulla Laudaturtason osaaja.

 

Yliopistotodistus ei ole riittävän erotteleva soveltuakseen valintojen tekemiseen. Miten yliopisto voi päättää ketkä sadoista laudaturin kirjoittaneesta pitäisi ottaa sisään. Jos arvosanojen sijaan tutkitaan alla olevat pisteet, lähestymme arvonnan tekemistä emmekä vieläkään voi olla varmoja, että laudaturin saanut on oikeasti parempi kuin excimian kirjoittanut. Pitää siis olla vaikeampi koe, jossa hyvien osaajien välille syntyy luonnostaan eroja.

Pääsykoe on todistuksia parempi valintaperuste kaikista kolmesta edellä mainitusta  syystä. Pääsykoe myös mittaa nuoren kykyä opiskella laajempia kokonaisuuksia kerralla. Tätä kykyä hän tarvitsee joka päivä valmistautuessaan yliopistojen tentteihin.

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s