Tasapainoinen yhdyskuntakehitys

Joukkoliikennettä busseilla ei saada toimivaksi ilman, jos tiet ruuhkauttavia henkilöautoliikennettä ei saada vähenemään.

Ei todellakaan saada, varsinkaan jos se bussi ei mene sinne mihin autoilija olisi menossa.
Teitä ei varsinaisesti ruuhkauta automäärä, vaan se, että autot ovat samaan suuntaan menossa samaan aikaan. Yrityskeskittymät on kaavoitettu alunperinkin ruuhkaisille alueille, liikennesolmujen taakse. Ja illalla sitten ruuhka toiseen suuntaan.

Ilmaisusi ”ja sitten illalla ruuhka toiseen suuntaan” kertoo hyvin mistä on kyse. Tiet ja bussit ovat työmatkaliikenteen aikanakin puolityhjiä. Ajoin tänäänkin neljän aikaan iltapäivällä puolityhjällä kehä I:llä – länteen päin. Olen myös kokeillut puolityhjää metroa arkiaamuna kello 8:30.

Koska julkista liikennettä ei mahdollista saada riittävän palvelukykyiseksi millään järjellisillä kustannuksilla, tarvitaan politiikan täyskäännös. Meidän tulee tavoitella tasapainoista yhdyskuntarakentamista, jossa työpaikat, palvelut ja asunnot ovat lähellä toisiaan. Pullonkaulat moottorieteiden päissä pitää tottakai poistaa ja säteettäisväylät yhdistää. Keskustatunneli on samoin hyvin keskeinen liikennehanke. Sen lisäksi tarvitsemme työpaikkojen siirtoja keskustasta Itä-Keskukseen, Myyrmäkeen, Matinkylään, jne.

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s