Ilmainen joukkoliikenne

Meissä kaikissa asuu pieni kreikkalainen. Miksi elämisensä maksattamista toisilla ei enää edes hävetä?

Maksuttomuus johtaa resurssien tuhlaamiseen. Julkinen liikenne korvaa jo nykyisellä subventoidulla hintatasolla terveellistä kävelemistä ja polkupyöräilyä. Yksityisautoilijalle laatu, reittien ajallinen ja paikallinen kattavuus on jotain sellaista mitä joukkoliikenne ei koskaan pysty tarjoamaan. Autoilijan päätöksiä se, maksaako bussikortti 40 euroa vai nolla euroa, ei muuta.

Julkisen liikenteen subventiolla on pidetään asumisen hintatasoa korkealla. Asuntojen hinnat ja vuokrat asemien läheisyydessä ovat selvästi korkeampia kuin kauempana. Liian tiheä rakentaminen on myös olennaisesti matalaa rakentamista kalliimpaa. Huono asumisviihtyvyys, kaukana asutuksesta olevat työpaikat ja palvelut kuuluvat samaan kuvaan.

Rahastusteknologian kehittyminen mahdollistaa julkisen liikenteen kustannusten veloittamisen käytön mukaan. Kilometriveloitus siirtäisi kustannukset sinne missä hyödytkin ovat eli Helsingin keskustan ratikan käyttäjille ja vähentäisi kustannuksia Espoon perillä harvakseltaan bussia käyttäviltä. Tähän ei tarvita edes mitään satelliittivalvontaa.

Yhdyskuntarakenteen tasapainoisuus hyödyntäisi jo tehtyjä tieinvestointeja nykyistä paremmin. Nykyisellään moottoriteistä toinen puoli on lähes käyttämättä ja bussit tekevät paluumatkan vajaakuormalla.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s