Huippuosaaminen ei toimi

Kolumni on oikeassa siinä, että huippuihin tähtäävä strategiamme ei toimi. Miksi sitten se, että joukko kympin oppilaita kasataan yhteen ja heitä opetetaan tehostetusti ei tuota uusia innovaatiota? Huippuosaajien ylirasittuminen on yksi seuraus muttei vastaa kysymykseen.

Luovuudessa tarvitaan poikkeavuutta, kapinamieltä, skeptisyyttä, rohkeutta toimia ja ajatella toisin. Kansakuntamme tarvitsemat Timo Soinit eivät tule hyvistä kodeista valikoiduista kymppitytöistä vaan vaikkapa bändikämppien hämäryydestä.

Jatkokoulutukseen valittavien ns ”huippulahjakkuuksien” valitseminen on mahdoton tehtävä. Pelkkä kapinamieli ei riitä vaan tarvitaan myös ahkeruutta. Kova työ taas vaatii motivaatiota, joka voi elämän varrella vaihdella kovastikin. Tohtorikoulutettavien valitseminen lastentarhasta on huono idea.

On myös mahdotonta päättää mitä näille huippuosaajille pitää opettaa, koska vastaus sisältää olettamuksen siitä, että tiedämme etukäteen millaisia keksintöjä tulevaisuus tuo tulleessaan. Täsmäkoulutus ja putkitutkinnot saavat aikaan vain suuren määrän kalliita huteja. Akateeminen vapaus tuottaa loppujen lopuksi parempia tuloksia, mutta se on vaikeasti sovitettavissa opetusministeriön tulosohjausraameihin.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s