Bulevardit

Kaupunkisuunnittelun perusvirhe on tukkia liikenne risteyksillä, suojateillä ja liikennevaloilla. Lapin suorilla teillä 100 km matka sujuu noin tunnissa, Helsingissä samassa ajassa etenee alle 20 km. Polkupyöräkin on nopeampi kuin tukiaisilla edistetty joukkoliikenne.

Maailmalta löytyy lukuisia ratkaisuja tähän ongelmaan, mutta usein Helsingin tavoin ongelmaa pahennetaan tihentämällä rakentamista ja edistämällä julkista liikennettä. Itseohjautuvien autojen tulo markkinoille vähentää autoilun vastustusta, kun automaattitaksit erottavat liikkumistavan kateutta herättävästä sosiaalisesta statuksestaan. Tulevaisuuden kaupunkeja pitää suunnitella jo nyt itseohjautuvien autojen pohjalle.

Paras päätös Helsingissä olisi seurata Tukholmaa tunnelien rakentamisessa. Keskustatunnelit yhdistävät ulosmenoväylät toisiinsa ja pysäköintihalleihin. Maan pinnalla liikutaan kävellen tai polkupyörällä, edes joukkoliikennettä ei tarvita.

Miljoonakaupunki Bangaloressa näemme kuinka liikenne voi toimia ilman liikennevaloja. Vasemmalle kääntyminen on kielletty. Sen sijaan käännytään oikealle, ajetaan vähän matkaa ja tehdään U-käännös. (tai oikeastaan päinvastoin, sillä Bangaloressa on vasemmanpuoleinen liikenne). Suomessakin on nähty kuinka tehokkaita liikenneympyrät ovat. Ne sopisivat liikennevalojen korvaajiksi myös Helsingissä.

Euroopan kaupungeissa jalankulkijat käyttävät kiltisti tunneleita katujen alittamiseen. Suomessa suojateiden toimimattomuus tiedetään, mutta toimenpiteet niiden poistamiseksi puuttuvat. Tapiola oli aikaan puutarhakaupunki, jossa kevyt liikenne oli erillään moottoriliikenteestä. Nyt sekin on turmeltu.

Bulevardit ovat katastrofaalinen virhe, sillä ne näivettävät kaupungit, joiden elävöittämisessä on ongelmia jo nykyään. Sen sijaan tarvitaan tasapainoista yhdyskuntakehitystä, jossa työpaikat, asunnot ja palvelut ovat lähellä toisiaan. Siis Lontoon ja Espoon tapaan tarvitsemme kaupunkeja, joissa ei ole keskustaa. Liikkumisen tarve vähenee ja väylien kuormitus tasoittuu, kun liikennettä on kaikkiin suuntiin aamuin illoin.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s