Vastuu liikenteessä

Pahasti väärin. Jutussa unohdettiin tärkein. Säännöt, vastuullisuus, valvonta ja rangaistukset eivät toimi liikenteessä. Tarvitaan liikenneympäristöjä, joissa virheet ovat mahdottomia tai ainakin erittäin harvinaisia.

Espoo on kansanvälisestikin katsoen liikenneturvallisuuden mallikaupunki. Siellä ajoneuvoliikenne liikkuu sujuvasti moottoriteillä ja kevyt liikenne omilla poluillaan. Jalankulkijan kuolema Länsiväylällä tulkittaisiin itsemurhaksi.

Helsingissä taas suositaan erittäin vaarallisia bulevardeja, jossa kaikkien tarkkaavaisuuden oletetaan olevan supermiehen tasoa. Sekunnin nukahdus huomiokyvyssä ja lapsi jää Mannerheimintiellä ohikiitävän bussin tai ratikan alle.

Mainokset

One thought on “Vastuu liikenteessä

  1. Valitettavasti mahdollinen onnettomuus menee puhtaasti liikennesuunnittelijan piikkiin, sillä autoilijalta ei voi odottaa yli-inhimillistä erehtymättömyyttä. Tuo Vaasan esimerkki on erityisen paha, sillä osalla suojateistä on keskustassa liikennevalot, osalla ei.

    Bulevardi-tyyppiset kadut pitää hengenvaarallisina kieltää. Tällaiset suojatiet pitää korvata alikuluilla ja silloilla ja risteykset kiertoliittymillä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s