Bulevardisointi vs aluekeskukset

Bulevardisointi näivettää Helsingin lopullisesti, koska se tuhoaa ainoat vielä kohtuullisen esteettömät liikenneväylät. 50 vuoden kokemus kertoo, että keskustaan, nukkumalähiöihin ja joukkoliikenteeseen perustuva yhdyskuntarakenne nostaa asumisen ja elinkeinotoiminnan hinnat pilviin. Ihmiset tuhlaavat päivänsä matkustamiseen.

Tarvitaan tasapainoista yhdyskuntarakennetta. Sitä voi kutsua myös aluekeskusmalliksi. Siinä Eteläinen Uusimaa koostuu esteettömin liikenneväylin kytketyistä pikkukaupungeista. Näitä ovat esimerkiksi Matinkylä ja Leppävaara. Kukin niistä tarjoaa asumisen lisäksi suuren osan asukkaidensa työpaikoista ja palveluista. Nämä sijaitsevat tyypillisesti aluekeskuksen keskellä.

Joukkoliikenne ei pysty kilpailemaan tulevaisuuden itseohjaavien autojen ja kevyiden ajoneuvojen kanssa. Tallinnassa joukkoliikenne ei menesty edes ilmaisena. Se on väistämättä liian hidas tapa liikkua, koska pysäkkejä pitää olla tiheään ja vuoroja pitää olla kaikkialla ja tihein välein.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s